DragonBox Skole ble nylig plukket ut som en av verdens 100 fremste innovasjoner innen utdanning på HundrED Summit i Helsinki, Finland. HundrED er en global organisasjon som arbeider for å forbedre utdanning gjennom å fremme pedagogisk innovasjon. Hvert år går HundrED gjennom en mengde innovasjoner innenfor utdanningsområdet fra hele verden, og velger ut 100 kandidater som har bevist at de har bidratt til innovasjon av det pedagogiske området og kan inspirere til den videre utviklingen av utdannelse og trening. Av de over 2 000 innsendte bidragene var også norske Kahoot blant de utvalgte.
Kjernen i DragonBox Skole er å bygge en sterk tallforståelse. Manglende eller svak tallforståelse har vist seg å være en av de sterkeste indikatorene på fremtidige læringsutfordringer, og denne utfordringen har DragonBox Skole funnet sin løsning på. Tall er ikke bare en tallrekke, det er mengder og bruk av mengder som gir løsninger på praktiske og teoretiske problem. Tradisjonelle læringsbøker og -setninger er ikke tilrettelagt for at alle elever skal evne å modellere konsepter og matematiske teser, og de er heller ikke tilpasset barnas hverdag som etterhvert er blitt fylt av stadig flere inntrykk og blitt mer og mer digital.
Av det som HundrED trekker frem som innovativt ved DragonBox Skole, er blant annet de virkemidlene vi bruker for å “gjøre matematikken levende”: Historiefortelling og ukonvensjonelle verktøy. Historiefortellingen skjer gjennom “noomene”. Noomene er ikke bare hovedfigurene i vårt univers der vi forteller våre historier og presenterer våre oppgaver, de er også didaktiske verktøy. Du møter dem både i det printede, konkrete og digitale materialet, og med dem modellerer og utforsker vi matematiske fenomen og konsepter på en ny og forståelig måte. Tilgjengeligheten av de ulike hjelpemidlene gir lærere muligheter til å tilpasse undervisningen til sine pedagogiske mål og behovene til den enkelte elev.
DragonBox har i over syv år utviklet suksessrike spillapper som lærer barn matematikk. Denne erfaringen har vi tatt med oss videre i vårt læringsverktøy for matematikk i småskolen. Digitale spill, eller gamification, gjør læring mer engasjerende og visuell og gir muligheter for å tilpasse seg elevenes nivå. Som i dataspill ellers, får elevene øyeblikkelig tilbakemelding på om man lykkes eller må gjøre et nytt forsøk, og undervisningen føles dermed mer meningsfullt.
Det å være en del av HundrED 2019 Innovation Collection er noe DragonBox er svært stolte av. Det gir oss inspirasjon når vi i disse dager utvikler DragonBox Skole til også å omfatte 3. og 4. klasse pensum. Vi gleder oss over alle anerkjennelser og positive tilbakemeldinger vi får, men aller mest over entusiasmen og gleden vi ser hos elever og lærere i klasserom der DragonBox Skole brukes.
Les presentasjonen av DragonBox Skole på HundrEDs hjemmeside.